Αδειάζει, σιγά, σιγά το χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ από τα περιουσιακά στοιχεία του ελληνικού δημοσίου που έχουν απομείνει προς πώληση ή παραχώρηση σε ιδιώτες.
Αυτό προκύπτει από τα στοιχεία του Κρατικού Προϋπολογισμού για το 2024 με τα έσοδα από αποκρατικοποιήσεις να ανέρχονται σωρευτικά την περίοδο 2020-2026 στα 7,774 δισ. ευρώ.
Οι δύο μεγάλες παραχωρήσεις της Αττικής Οδού (3,270 δισ. ευρώ) και της Εγνατίας Οδού (1,350 δισ. ευρώ) φέρνουν συνολικά έσοδα 4,620 δισ. ευρώ για το 2024 και επί της ουσίας το 2026 θα αποτελούν το 60% των συνολικών εσόδων του ΤΑΙΠΕΔ.
Πάντως οι επόμενες αποκρατικοποιήσεις που απομένουν στο χαρτοφυλάκιο του Ταμείου δεν αναμένεται να αποφέρουν σε ετήσια βάση το 2025 και 2026 ιδιαίτερα υψηλά έσοδα. Με βάση τα στοιχεία του Προϋπολογισμού 2024 για το 2025 προβλέπονται 173,29 εκατ. και 171,50 εκατ. ευρώ, αντίστοιχα. Για το 2024 τα έσοδα εκτιμώνται σε 5,770 δισ. ευρώ.
Οι επόμενες αποκρατικοποιήσεις
Το κλειδί για την επίτευξη του στόχου του 2026, που είναι τα 7,774 δισ. ευρώ (σωρευτικά από το 2020) είναι είσπραξη 957,1 εκατ. ευρώ το 2024.
Πρόκειται σύμφωνα με τον Προϋπολογισμό για «έργα σε στάδιο προετοιμασίας». Αυτά σύμφωνα με πληροφορίες, είναι η περαιτέρω μετοχοποίηση της HELLENiQ ENERGY, η δημόσια προσφορά για το 20% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (Ελ. Βενιζέλος) και διάφορα ακίνητα μικρότερης αξίας.
Πηγές αναφέρουν πως τα 957,1 εκατ. ευρώ είναι ποσό ενδεικτικό. Πάντως, από την εισαγωγή στο Χρηματιστήριο Αθηνών του 30% του ΔΑΑ αναμένονται έσοδα της τάξης των 800 εκατ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι επιπλέον 10% θα διατεθεί με ιδιωτική τοποθέτηση στον μεγαλομέτοχο AviAlliance. Η δημόσια εγγραφή αναμένεται προς τις αρχές του 2024.
Πριν το τέλος του χρόνου δεν αποκλείεται να γίνει και από τους μετόχους της HELLENiQ ENERGY (ΤΑΙΠΕΔ και Όμιλος Λάτση) και η δημόσια προσφορά για μετοχές της τάξης του 10% με 12%.
Σε ό,τι αφορά το εγχείρημα της HELLENiQ ENERGY αν η διάθεση του πρώτου πακέτου μετοχών φέρει θετικά αποτελέσματα δεν αποκλείεται το 2024 να ακολουθήσει και δεύτερο.
Για τη διετία 2025 και 2026 οι μεγάλες αποκρατικοποιήσεις που αναμένονται είναι τα περιφερειακά λιμάνια Λαυρίου και ίσως και Ραφήνας.
Η ΔΕΠΑ Εμπορίας
Μεγάλο ερωτηματικό και συνάμα μεγάλη πρόκληση είναι η υπόθεση της αξιοποίησης της ΔΕΠΑ Εμπορίας. Μία πονεμένη… ιστορία που έχει κολλήσει στην πολυετή δικαστική διένεξη ανάμεσα στην επιχείρηση και την ELFE (πρώην Βιομηχανία Φωσφορικών Λιπασμάτων).
Υπενθυμίζεται πως αρχικά για τη δημόσια επιχείρηση αερίου είχε εκκινήσει και φτάσει σε τελικό στάδιο διαγωνισμός για την πώληση της, στη συνέχεια λόγω της δικαστικής εκκρεμότητας και της ενεργειακής κρίσης η διαδικασία αξιοποίησης πάγωσε. Φέτος οι μέτοχοι ΤΑΙΠΕΔ και HELLENiQ ENERGY σχεδίαζαν την εισαγωγή πακέτου μετοχών στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Ωστόσο η νέα δικαστική ανατροπή με την απόφαση του Αρείου Πάγου να επιστρέψει την υπόθεση στο Εφετείο Αθηνών βάλτωσε και αυτό το σχέδιο.
Εκτιμάται πως στα επόμενα δύο με τρία χρόνια η υπόθεση θα απεμπλακεί και τότε θα ληφθούν αποφάσεις.
Πάντως, για το 2025 και 2026 αναμένονται και πληρωμές δόσεων από την παραχώρηση του Ελληνικού και των Περιφερειακών Αεροδρομίων.
Πηγή: Έντυπη έκδοση «Το Βήμα»