Στον κάλαθο των αχρήστων συνεχίζουν να καταλήγουν σημαντικές ποσότητες τροφίμων που αγοράζουν οι Έλληνες. Ακόμη και εν μέσω της καραντίνας, όπου θεωρητικά υπήρχε η δυνατότητα ελέγχου των αγορών, η σπατάλη τροφίμων δεν περιορίσθηκε, αντιθέτως η υπεραποθεματοποίηση προϊόντων οδήγησε αρκετά εξ αυτών στην… απόσυρση.
Όπως προκύπτει από έρευνα που διεξήχθη από το Εργαστήριο Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Αγροτικού Χώρου του Τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων Αγροτικών Προϊόντων και Τροφίμων του Παν. Πάτρας από τους Προκόπη Κ. Θεοδωρίδης, Αν. Καθηγήτη Μάρκετινγκ και Θεοφάνη Β. Ζαχαράτο, Υποψήφιο Διδάκτορα, ποσοστό 72,6% του δείγματος δήλωσε πως το πρόβλημα της σπατάλης των τροφίμων δεν μειώθηκε κατά τη διάρκεια της καραντίνας. Με μόλις 36% του δείγματος να δηλώνει πως δεν πετάει τρόφιμα. Παρά το γεγονός ότι ποσοστό 52,3% των καταναλωτών ψωνίζει πάντα με λίστα αγορών και επιπλέον ποσοστό 29,1% συχνά και όταν σημαντικό μέρος του δείγματος δήλωσε ότι σχεδίαζε τα γεύματα της επόμενης εβδομάδας (συχνά το 33,9% και πάντα το 16,8%). Και παρά τις προσπάθειες που κατέβαλε το 43,8% του δείγματος να μειώσει τις ποσότητες τροφίμων που αναγκάζετε να πετάει.
Ποια προϊόντα όμως καταλήγουν πιο συχνά στα σκουπίδια; Από τις απαντήσεις που έδωσαν οι συμμετέχοντες στην έρευνα (μπορούσαν να επιλέξουν τρεις απαντήσεις), προκύπτει πως τα γαλακτοκομικά σε ποσοστό 38,7%, τα φρούτα-λαχανικά σε ποσοστό 28%, τα αλλαντικά σε ποσοστό 26%, το ψωμί/είδη φούρνου (15,1%), το κρέας /ψάρι (6,9%) που είναι ευπαθή προϊόντα οδηγούνται πιο συχνά στον κάλαθο των αχρήστων. Αλλά δεν είναι μόνο αυτά στα σκουπίδια εν μέσω καραντίνας πετάχτηκαν αναψυκτικά (6,1%), ακόμη και όσπρια (4,7%), ζυμαρικά και ρύζι (3,8%), δηλαδή προϊόντα με μακρά διάρκειας ζωής.
Και τι τα έκαναν τα ληγμένα τρόφιμα οι καταναλωτές; Πάνω από 1 στους 2 τα πέταξε στα σκουπίδια, στην ανακύκλωση οδηγήθηκε ποσοστό 24,8% ενώ ένα πολύ μικρότερο ποσοστό 16,9% τα κατανάλωσε. Ποια όμως είναι η λύση για να μειωθεί η σπατάλη τροφίμων σήμερα στις συνθήκες που ζούμε. Για 4 στους 10 καταναλωτές που συμμετείχαν στην έρευνα –το δείγμα ήταν 2205 νοικοκυριά και οι συμμετέχοντες μπορούσαν να επιλέξουν μέχρι δύο απαντήσεις- η λύση είναι η λίστα με τα απαραίτητα, για ποσοστό 36,3% του δείγματος η αποθήκευση – συντήρηση, το 35,5% απάντησε να προσέχει τις ποσότητες τροφίμων που αγοράζει και μαγειρεύει, μόλις 33,2% απάντησε ότι η λύση είναι να καταναλώνει το μαγειρεμένο φαγητό τις επόμενες ημέρες και το 30,3% να προσέχει τις ημερομηνίες λήξης των προϊόντων πριν τα αγοράσει.
Ποια όμως ήταν η συμπεριφορά των καταναλωτών στην Ελλάδα εν μέσω της πανδημίας στο σούπερ μάρκετ; Από την αρχή της κρίσης, δηλαδή από τις 24 Φεβρουαρίου έως και τις 17 Μαΐου σε διάστημα 12 εβδομάδων οι πωλήσεις 340 προϊοντικών κατηγοριών σταθερού κωδικού των σούπερ μάρκετ εκτινάχθηκαν στα 1,683 δισ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση 22,7% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα ένα χρόνο πριν.
Όπως προκύπτει από τις μετρήσεις της IRI, τις μεγαλύτερες πωλήσεις σε αξία παρουσίασαν τα αντισηπτικά τζελ όπου ο τζίρος σημείωσε άνοδο 492,1%. Ακολουθούν τα συμπληρώματα διατροφής με αύξηση 320,1%, τα υγρά μαντιλάκια με αύξηση 269,6% και το οινόπνευμα με αύξηση 232,4%.