Γ. Ζεμπιλιάδου: Ο… ειλικρινής κ. Καρυπίδης και το πώς το νέο μνημόνιο τον εκθέτει ανεπανόρθωτα!

“Στο σπίτι του κρεμασμένου δε μιλάνε για σχοινί”, λέει ο σοφός λαός μας. Αλλά, μάλλον, ούτε αυτό έλαβε υπόψη του ο κ. Καρυπίδης όταν έσπευσε να μας κατηγορήσει ότι λέμε ψέματα.

Και να γιατί: Η δημοσίευση του επικαιροποιημένου μνημονίου με ημερομηνία 21 Ιουνίου 2017, (πατήστε εδώ για να διαβάσετε το επικαιροποιημένο μνημόνιο) (Supplemental MoU) , αλλά και η έκθεση συμμόρφωσης (πατήστε εδώ για να διαβάσετε την έκθεση συμμόρφωσης) επιβεβαιώνει όσα καταγγείλαμε.

Τα διόδια, δυστυχώς, φορτώνονται στη Δυτική Μακεδονία χωρίς κανένα αστερίσκο για όσα υποτίθεται πως συμφώνησαν με τον κ. Σπίρτζη.

Φυσικά στο ίδιο κείμενο γίνεται σαφέστατη αναφορά και για την πώληση του 40% της ΔΕΗ! (την ίδια ΔΕΗ για την οποία θα παραιτούνταν αν πωλούνταν έστω και μια μετοχή) *

Όλα, δηλαδή, για τα οποία αγωνίστηκε με επαναστατικό τρόπο ο κ. Καρυπίδης!

Το τραγικό είναι πως στο επικαιροποιημένο μνημόνιο παραμένει μια φράση που χτυπάει το κουδούνι του κινδύνου και για τα υδροηλεκτρικά. Είναι η φράση “….. και πιθανά πρόσθετα διαρθρωτικά μέτρα….” (ii. NOME auctions and possible additional structural measures) “

Τελικά “το ψέμα έχει κοντά ποδάρια” και ο κος Καρυπίδης πιάστηκε για μια ακόμα φορά ψευδόμενος ή αδιάβαστος. Ας διαλέξει ό,τι του ταιριάζει περισσότερο.

 Γεωργία Ζεμπιλιάδου
         Περιφερειακή Σύμβουλος
Επικεφαλής του Συνδυασμού «ΕΛΠΙΔΑ»
* από τις 54 σελίδες του συμπληρωματικού επικαιροποιημένου μνημονίου δίνονται παρακάτω τα στοιχεία που αφορούν στα Διόδια της Εγνατίας και την Ενέργεια
DRAFT  21 June 2017 –Supplemental Memorandum of Understanding: Greece
…,,,σελ 42
iv Egnatia Motorway SA will launch tender for constructing and fully equipping the three toll stations (Venetiko, Thessaloniki, Aliakmonas); for three remaining stations (Asprovalta, Kavala and Stimoniko). Egnatia SA will submit the complete file on Environmental Impact Assessment Study and, the Ministry of Environment and Energy will initiate the procedure for the decision on environmental terms according to the relevant legislation (4014/11); Egnatia SA will finalise the tender documents for the construction of these stations. The Hellenic Republic will issue a Ministerial Decision that will specify the optimization scheme of the existing “open” toll system, as proposed by the Technical Advisor of the HRADF. ….
…..Σελ35,36
4.3 Regulated Network Industries (Energy, Water, Transport)
Energy
……..The authorities will as a prior action formally propose structural measures that will be unconditionally implemented to comply with recent judgments of the European Courts in relation to Commission’s decisions C(2008) 824 and C(2009) 6244 on lignite.
……..The following principles, which will be endorsed by KYSOIP as a prior action, shall apply to the structural measures relating to lignite-fired generation capacity:……
    1. The divestment shall represent around 40% of PPC’s lignite-fired generation capacity. The exact percentage will be defined with technical discussions with Commission, according to the aforementioned judgments and decisions on lignite. The divestment shall have equivalent economic characteristics to PPC’s lignite-fired generation capacity, in particular in terms of efficiency and lifetime, reflecting commissioning and decommissioning of lignite-fired generation capacity.
    2. The measures will be designed and implemented following the applicable competition procedural rules. They shall be finalised through the official submission of the agreed binding commitment offer by the Hellenic Republic to the Directorate General for Competition of the European Commission (DG COMP) as key deliverable by November 2017 and implemented by June 2018.
ii. NOME auctions and possible additional structural measures
NOME auctions will be continued,…….