Ο “εισαγόμενος” πληθωρισμός στα είδη αυτά έχει ήδη αρχίσει να περνάει στο ράφι όπως προκύπτει και από τα επίσημα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής.
H χρηματιστηριακή τιμή του καφέ -ναι και το πόσο πληρώνουμε το αγαπημένο μας ρόφημα από το χρηματιστήριο εξαρτάται- κατέρριψε νέο ιστορικό ρεκόρ την εβδομάδα που πέρασε και οι έμποροι προειδοποιούν για νέο κύμα ανατιμήσεων.
Το μοσχάρι “τρέχει” ήδη με πολλαπλάσια ποσοστά αύξησης σε σχέση με τον μέσο πληθωρισμό και η επιβολή των επικείμενων περιβαλλοντικών μέτρων από την Ευρωπαϊκή Ένωση -τα μοσχάρια κατηγορούνται για εκπομπές ρύπων- αναμένεται ότι θα ανεβάσει ακόμη περισσότερο τις τιμές. Το κακάο γίνεται καθημερινά και ακριβότερο λόγω των περιβαλλοντικών συνθηκών στις χώρες που το παράγουν και αυτό αποτυπώνεται ήδη στο ράφι. Όσο για το αρνί, ο ταυτόχρονος φετινός εορτασμός του Πάσχα για καθολικούς και ορθόδοξους είναι πιθανό να ανεβάσει πολύ ψηλά τις τιμές λόγω της απότομης εκτόξευσης της ζήτησης.
Σε μια δύσκολη πολιτικά συγκυρία, η κυβέρνηση και το αρμόδιο υπουργείο Ανάπτυξης κινδυνεύει να χάσει και το επιχείρημα ότι κατόρθωσε να “παγώσει” τον πληθωρισμό των τροφίμων έστω και στα υψηλά σημερινά επίπεδα τιμών. Μπορεί οι παράγοντες που ωθούν τις τιμές προς τα πάνω σε “εμβληματικά” προϊόντα (καφές, σοκολάτα) να μην είναι εγχώριας προέλευσης (άρα δεν μπορούν να ελεγχθούν με εγχώρια μέτρα), η δυσαρέσκεια όμως για τις τιμές στο ράφι του supermarket είναι δεδομένο ότι θα μεγαλώσει. Άλλωστε, οι καταναλωτές δεν αντιλαμβάνονται τον ρυθμό μεταβολής των τιμών (σ.σ στα είδη διατροφής ο πληθωρισμός του Ιανουαρίου ήταν -0,1%) αλλά το τελικό ύψος των τιμών το οποίο είναι τουλάχιστον 30% υψηλότερο στα τρόφιμα συγκριτικά με τα προ 4ετίας επίπεδα.
Επαφές με τα σούπερ μάρκετ
Το υπουργείο Ανάπτυξης έκανε ήδη ένα πρώτο γύρο επαφών με τους εκπροσώπους των supermarket και της βιομηχανίας τροφίμων την προηγούμενη εβδομάδα με κεντρικό αίτημα την αυτοσυγκράτηση ώστε ο πληθωρισμός των τροφίμων να παραμείνει κοντά στο μηδέν. Αυτό σημαίνει ότι ακόμη και αν δεν αποφευχθούν οι αυξήσεις στα προϊόντα που πλήττονται λόγω συγκυρίας (μοσχάρι, καφές, κακάο κλπ) τουλάχιστον οι αυξήσεις αυτές να αντισταθμιστούν από μειώσεις σε άλλα προϊόντα. Το ελαιόλαδο για παράδειγμα είναι φέτος ένα προϊόν που μπορεί να λειτουργήσει ως “σφουγγάρι” πληθωριστικών πιέσεων καθώς η αυξημένη παραγωγή έχει ήδη ρίξει τις τιμές στο χωράφι κάτι που πρέπει να μεταφερθεί και στο ράφι. Επίσης, από την 1η Μαρτίου ενεργοποιείται και το νέο πλαίσιο για τις προσφορές. Στο υπουργείο Ανάπτυξης ελπίζουν ότι τα μέτρα ενίσχυσης της διαφάνειας (σ.σ. λαμβάνεται σειρά μέτρων για να αποφευχθούν οι “μαϊμού” προσφορές) θα λειτουργήσουν και αυτά αποπληθωριστικά.
Ο “εισαγόμενος” πληθωρισμός στα είδη που προαναφέρθηκαν, έχει ήδη αρχίσει να περνάει στο ράφι όπως προκύπτει και από τα επίσημα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής. Σε ετήσια βάση, το μοσχάρι έχει ακριβύνει κατά 5,7% όταν ο πληθωρισμός τροφίμων διατηρείται στο -0,1%.
Στις σοκαλάτες, καταγράφεται εκρηκτικός ρυθμός αύξησης τιμών στο 15,6% (και 38,5% την τελευταία 4ετία) ενώ στους χυμούς φρούτων (επίσης χρηματιστηριακό προϊόν το πορτοκάλι) ο ετήσιος ρυθμός μεταβολής διαμορφώνεται στο 13,8%. Όσο για το κακάο και την σοκαλάτα σε σκόνη, ο ρυθμός αύξησης διαμορφώνεται στο 13%. Στον καφέ, η ΕΛΣΤΑΤ δεν έχει “πιάσει” ακόμη τις ανατιμήσεις και καταγράφει αύξηση 1,6%.
thetoc.gr