ο 2024 χαρακτηρίζεται ως έτος-τομή καθώς μία ευρεία γκάμα εργαζομένων μπορούν πλέον να χρησιμοποιήσουν την τεχνητή νοημοσύνη στην εργασία τους. Οι ερευνητές ωστόσο θεωρούν πως βρισκόμαστε στο σημείο της «τεχνολογικής αναστάτωσης», σε μία προσπάθεια να περάσουμε από τον πειραματισμό στον επιχειρηματικό μετασχηματισμό.
Στη φετινή τους έρευνα εργασιακών τάσεων «2024 Work Trend Index Annual Report», σε 31 χώρες σε δείγμα 31.000 ατόμων, οι Microsoft και LinkedIn εξέτασαν τον τρόπο με τον οποίο η τεχνητή νοημοσύνη θα αναδιαμορφώσει την εργασία και την αγορά ευρέως, ερευνώντας 31.000 άτομα σε 31 χώρες, εντοπίζοντας τις τάσεις προσλήψεων, τη χρήση της ΑΙ από εργαζόμενους αλλά και τις κινήσεις των εργοδοτών για ψηφιακό εκσυγχρονισμό.
Η αναφορά περί «τεχνολογικής αναστάτωσης» μπορεί να εξηγηθεί από τα πρώτα ευρήματα της διεθνούς έρευνας σύμφωνα με την οποία, αν και το 75% των εργαζομένων χρησιμοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη στον εργασιακό χώρο, το 52% αυτών δεν θέλουν να παραδεχτούν ότι την χρησιμοποιούν για σημαντικά καθήκοντα καθώς ανησυχούν ότι αυτό τους κάνει να φαίνονται αναλώσιμοι.
Από την άλλη, μεγάλη μερίδα εργοδοτών αφενός αναφέρουν ότι υπάρχει έλλειψη ταλέντων AI στην αγορά εργασίας, αφετέρου παραδέχονται πως δυσκολεύονται να αλλάξουν τον τρόπο εργασίας ενσωματώνοντας την τεχνητή νοημοσύνη ως βασική λειτουργία.
Σε κάθε περίπτωση τα παραπάνω αναλυτικά στοιχεία αποδεικνύουν περίτρανα πως οι οργανισμοί που εφαρμόζουν την τεχνητή νοημοσύνη θα αναπτυχθούν περισσότερο σε μία αγορά εργασίας που ήδη αλλάζει και όπου η τεχνητή νοημοσύνη διαδραματίζει σημαντικό ρόλο.
Οι εργαζόμενοι θέλουν την ΑΙ στην εργασία τους
Οι βασικοί λόγοι για τους οποίους οι εργαζόμενοι χρησιμοποιούν τη Τεχνητή Νοημοσύνη είναι η εξοικονόμηση χρόνου (90%), η δυνατότητα επικέντρωσης στους πιο σημαντικούς τομείς της εργασίας (85%), η δημιουργικότητα (84%) και η μεγαλύτερη απόλαυση της εργασίας μέσω της χρήσης της (83%).
Ωστόσο η Ευρώπη είναι η ήπειρος με το μεγαλύτερο ποσοστό(80%) εργαζομένων που χρησιμοποιούν τα ατομικά τους εργαλεία ΑΙ στην εργασία τους, ειδικά στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.
Ηλικιακά, η γενιά Z είναι εκείνη που χρησιμοποιεί περισσότερο εργαλεία ΑΙ, ενώ ακολουθούν οι Millennials με 78%, η γενιά Χ με 76% και τελευταίοι οι Boomers με 73%.
Κι ενώ μεγάλη μερίδα διευθυντικών στελεχών αδυνατεί να ενσωματώσει την ΑΙ στον τρόπο εργασίας, εντυπωσιακά είναι τα ποσοστά των επικεφαλής τμημάτων που θεωρούνται ήδη «εξαιρετικά εξοικειωμένοι» καθώς θεωρούν ότι η τεχνητή νοημοσύνη έχει απεριόριστες δυνατότητες
Το 66% των εργοδοτών δηλώνουν πως δεν θα προσλάμβαναν κάποιον χωρίς δεξιότητες τεχνητής νοημοσύνης.
Μάλιστα αναμένεται πως τα επόμενα πέντε χρόνια το 41% των επικεφαλής θα επανασχεδιάσουν τις επιχειρηματικές διαδικασίες από την αρχή με την βοήθεια της AI, θα ενορχηστρώσουν και θα εκπαιδεύσουν μια ομάδα από AI bots (42%), ενώ θα διασφαλίσουν την ηθικής χρήσης της ΤΝ (47%) ως βασικό μέρος της εργασίας τους.
323% αύξηση προσλήψεων
Σε κάθε περίπτωση το «κυνήγι ειδικών στην AI» βρίσκεται στο απόγειό του, καθώς οι προσλήψεις στον κλάδο της τεχνητής νοημοσύνης έχουν εκτοξευθεί κατά 323% τα τελευταία οκτώ χρόνια, ενώ οι εργαζόμενοι χωρίς τεχνικό υπόβαθρο που γνωρίζουν πώς να χρησιμοποιούν εργαλεία AI, όπως το ChatGPT και το Microsoft Copilot, έχουν επίσης μεγάλη ζήτηση.
Την ίδια στιγμή το 66% των εργοδοτών δηλώνουν πως δεν θα προσλάμβαναν κάποιον χωρίς δεξιότητες τεχνητής νοημοσύνης, ενώ το 77% θεωρούν πως οι αρχάριοι επαγγελματίες θα αποκτήσουν μεγαλύτερες ευθύνες στο μέλλον λόγω AI. Επίσης τo 71% των εργοδοτών σημειώνει πως είναι πιο πιθανό να προσλάβει έναν λιγότερο έμπειρο υποψήφιο με δεξιότητες AI από έναν πιο έμπειρο χωρίς δεξιότητες.
Παγκοσμίως μόνο το 39% των ανθρώπων έχουν εκπαιδευθεί από τις εταιρίες τους για να χρησιμοποιούν AI
Ενα ακόμα χαρακτηριστικό της μεταβατικής περιόδου είναι το γεγονός ότι ενώ η τεχνητή νοημοσύνη θεωρείται ένα «χρυσό προσόν», οι εργοδότες δεν φαίνονται διατεθειμένοι να επενδύσουν σε εργαλεία AI. Ειδικότερα το 45% των στελεχών των ΗΠΑ δεν επενδύουν στην τεχνητή νοημοσύνη, ενώ παγκοσμίως μόνο το 39% των ανθρώπων έχουν εκπαιδευθεί από τις εταιρίες τους για να χρησιμοποιούν AI.
«Κατά τη διάρκεια των τελευταίων δεκαετιών, οι εταιρείες επαναδιαπραγματεύονται το ψυχολογικό συμβόλαιο με τους εργαζομένους τους, επηρεασμένες από τις νέες γενιές, τις εργασιακές τάσεις, και την πανδημία. Τώρα θα πρέπει να επαναδιαπραγματευτούν το «επιχειρησιακό συμβόλαιο», καθώς η τεχνητή νοημοσύνη βάζει περισσότερη δύναμη στα χέρια των εργαζομένων», αναφέρει ο Κονστανς Νοοναν Χαντλει, ψυχολόγος στο Ινστιτούτο για τη Ζωή στην Εργασία στο Πανεπιστήμιο της Βοστώνης.
Εξοικονομούν περισσότερα από 30 λεπτά ημερησίως
Τα ευρήματα της έρευνας σχετικά με την βελτίωση της ποιότητας εργασίας όσων χρησιμοποιούν ήδη την τεχνητή νοημοσύνη δίνει μία γεύση από το μέλλον.
Ειδικότερα οι χρήστες που θεωρούνται εξοικειωμένοι έως εξαιρετικά εξοικειωμένοι με την τεχνητή νοημοσύνη και χρησιμοποιούν τα εργαλεία της αρκετές φορές μέσα στην εβδομάδα, εξοικονομούν περισσότερα από 30 λεπτά ημερησίως. Ειδικότερα η χρήση ΑΙ κάνει τον συντριπτικό φόρτο εργασίας τους πιο διαχειρίσιμο (92%), ενισχύει τη δημιουργικότητά τους (92%), τους βοηθά να επικεντρωθούν σε πιο σημαντικές εργασίες (93%), τους βοηθάει να νιώθουν ότι έχουν περισσότερα κίνητρα (91%) για δουλειά και να απολαύσουν την εργασία τους περισσότερο (91%).
Οι εξοικειωμένοι χρήστες AI ολοκληρώνουν την εργασία τους με τη χρήση της, την χρησιμοποιούν για να ξεκινήσουν τη μέρα τους, καθώς και για να ετοιμαστούν για την επόμενη εργάσιμη ημέρα (85%). Τέλος το 56% είναι πιο πιθανό να χρησιμοποιήσει την ΑΙ για να προλάβει deadlines, για να αναλύσει πληροφορίες (51%), για να σχεδιάσει οπτικό περιεχόμενο (49%), να αλληλεπιδράσει με τους πελάτες (49%) και τέλος να βρει περισσότερες ιδέες ή να επιλύσει προβλήματα(37%).