Συγκεκριμένα στη χώρα μας, η μέση τιμή της αμόλυβδης αγγίζει το 1,92 ευρώ το λίτρο, ενώ σε πολλά νησιά έχει ξεπεράσει τα 2 ευρώ. Τις τελευταίες ημέρες η άνοδος της διεθνούς τιμής πετρελαίου είναι της τάξης του 6%, σε μηνιαία βάση άνω του 6,5%. Έτσι, η διεθνής τιμή του πετρελαίου μπρέντ κινείται πάνω από 85 δολάρια.Όλα αυτά συμβαίνουν στη σκιά της απόφασης των χωρών του ΟΠΕΚ να επεκτείνουν τις πρόσθετες εθελοντικές περικοπές στην παραγωγή κατά 2,2 εκατ. βαρελιών τη ημέρα, που εφαρμόστηκαν για τους πρώτους τρεις μήνες του έτους. Οι αυξήσεις αυτές στις διεθνείς τιμές έχουν επίπτωση και στις τιμές των καυσίμων στη χώρα μας, όπου καταγράφεται μια αύξηση της τάξης του 4% από τον περασμένο Ιανουάριο στην αμόλυβδη και αναμένεται να περάσει. Η εκτίμηση που υπάρχει από πρατηριούχους είναι ότι θα δούμε και νέες αυξήσεις, οι οποίες θα αποτυπωθούν στις νέες παραγγελίες.
Αυτή τη στιγμή η μέση τιμή της αμόλυβδης στην Αττική βρίσκεται στο 1,899 ευρώ ανα λίτρο. Στο νομό Θεσσαλονίκης είναι 1,894 ευρώ ανά λίτρο. Στο νομο Ευρυτανίας 2,001 ευρώ ανα λίτρο. Στο νομό Κυκλάδων 2,137 ευρώ ανα λίτρο.
Βέβαια δεν πρέπει να ξεχνάμε πως στην Ελλάδα τα καύσιμα δεσμεύονται από ειδικό φόρο κατανάλωσης και ΦΠΑ που προσθέτουν ένα πολύ μεγάλο βάρος στη συνολική τιμή. Η Ελλάδα, έτσι βρίσκεται πίσω μόνο από την Ολλανδία και τη Δανία στο κατάλογο με τις «τσουχτερές» τιμές στην αμόλυβδη, σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαικής Ένωσης.
Το ερώτημα είναι που θα φτάσει το κοντέρ με το δεδομένο πως στα υγρά καύσιμα έχουν παγιωθεί οι αυξήσεις και είτε υπό το επιχείρημα της ρωσικής εισβολής παλιότερα στην Ουκρανία, είτε λόγω της εμπόλεμης κατάστασης στη Γάζα συχνά-πυκνά επαναλαμβάνεται ο κίνδυνος ότι απειλείται η ασφάλεια εφοδιασμού. Αυτό που βλέπουμε βέβαια είναι παιχνίδια κερδοσκοπίας.
Το 2022, με φόντο τον πόλεμο στην Ουκρανία και την ενεργειακή κρίση υπήρξε ένα-ρεκόρ στα κέρδη για τα διυλιστήρια. Υπενθυμίζεται, πως η κυβέρνηση υποχρεώθηκε βάση των ευρωπαικών κανονισμών να προχωρήσει στη θεσμοθέτηση έκτακτης φορολόγησης των υπερκερδών από τη δραστηριότητα της διύλισης για το 2022. Ομως αυτή η φορολόγηση είναι η μικρότερη δυνατή και με τον ελάχιστο συντελεστή που επιτρέπει ο ευρωπαικός κανονισμός δηλαδή το 33%. Την ίδια ώρα, η κυβέρνηση δεν προχωρά στη φορολόγηση υπερκερδών για το 2023. Σχετική ερώτηση είχε καταθέσει την προηγούμενη εβδομάδα ο επικεφαλής της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. Σωκράτης Φάμελλος, όπου ρωτούσε τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη αν θα φορολογήσει η κυβέρνηση τα υπερκέρδη των διυλιστηρίων για το 2023.
Πηγή: ienergeia.gr