Η ανάπτυξη των κοινωνικών δικτύων τα τελευταία χρόνια και ο βαθμός επιρροής τους στην κοινωνία, έφερε νέα «ήθη και έθιμα», στο χώρο της διαφήμισης και γενικότερα του digital marketing. Οι σταρ της εποχής, τα άτομα με μεγάλη επιρροή, ανέλαβαν αρχικά, όπως ήταν φυσικό, τη διαφήμιση προϊόντων. Μέχρι που φτάσαμε στον «θαυμαστό κόσμο», των influencer και των content creators. Επίσης σταρ της εποχής, σε πολλά αντικείμενα, από το ποδόσφαιρο μέχρι την πολιτική. Με τον τρόπο αυτό δημιουργήθηκαν οι «βασιλιάδες» του χώρου, που «ανεβάζουν» βίντεο και μπορεί να πληρωθούν από μερικές εκατοντάδες ευρώ, μέχρι κάποια ποσά που «ζαλίζουν».
Στην ελληνική πραγματικότητα, η εξέλιξη του social media marketing έχει δημιουργήσει έναν νέο επαγγελματικό κλάδο, τους social media influencers, στον οποίο στρέφονται από μικρές επιχειρήσεις μέχρι μεγάλα brands.
Οι τιμές ξεκινούν από τα 500 ευρώ για ένα story στο Instagram και φτάνουν ακόμα και τις 10.000 ευρώ για μία δημοσίευση (post) για τους «κορυφαίους» του influencing στην Ελλάδα. Τον τελευταίο χρόνο, η ΑΑΔΕ ξεκίνησε το «ξεσκόνισμα» των φορολογικών των influencer σε όλα τα κοινωνικά δίκτυα, αφού πλέον τα ποσά έχουν «ξεφύγει». Στο facebook, το Instagram και κυρίως πλέον το TikTok, οι διαφημιστικές εταιρείες επενδύουν μεγάλα ποσά, αφού το αποτέλεσμα είναι σίγουρο και κοστίζει λιγότερο, από τα συμβατικά μοντέλα διαφήμισης.
Οι ακόλουθοι και τα ποσά
Μία γενική κατηγορία «επιρροής», που δεν αποτελεί όμως πια κανόνα, είναι οι ακόλουθοι των influencer. Όσο περισσότεροι, τόσο καλύτερο. Έχουμε λοιπόν στο TikTok, παγκόσμια αγορά, τους:
-Nano influencers (1.000-10.000 ακόλουθοι) παίρνουν 750 ευρώ για κάθε ποστ.
-Micro influencers (10.000-50.000 ακόλουθοι) 1.400 ευρώ για κάθε ποστ.
-Mid-tier influencers (50.000-500.000 ακόλουθοι) 2.800 ευρώ για κάθε ποστ.
-Macro influencers (500.000 -1 εκατ. ακόλουθοι) 4.700 ευρώ για κάθε ποστ.
Σημειώνεται πως αυτές είναι οι μετρήσεις του εξωτερικού στο TikTok.
Αντίστοιχα, στο Instagram, ένας influencer κερδίζει:
-Έως 100.000 ακόλουθοι, 400 ευρώ για κάθε ποστ.
-Έως 500.000 ακόλουθοι, 5.000 ευρώ για κάθε ποστ.
-Έως και άνω 1.000.000 ακόλουθοι, 10.000 ευρώ για κάθε ποστ.
Ας δούμε έναν ενδεικτικό κατάλογο, για τα ποστ και τα ποσά που παίρνουν στο Instagram, οι μεγαλύτεροι ξένοι influencers στο Instagram:
-Κριστιάνο Ρονάλντο: 591.000.000 followers – Κόστος ανάρτησης: 1.600.000 δολάρια
-Ντουέιν Τζόνσον: 385.000.000 followers – Κόστος ανάρτησης: 1.500.000 δολάρια
-Αριάνα Γκράντε: 375.000.000 followers – Κόστος ανάρτησης: 1.500.000 δολάρια
-Κάιλι Τζένερ: 395.000.000 followers – Κόστος ανάρτησης: 1.490.000 δολάρια
-Σελένα Γκομέζ: 423.000.000 followers – Κόστος ανάρτησης: 1.450.00 δολάρια
-Κιμ Καρντάσιαν: 360.000.000 followers – Κόστος ανάρτησης: 1.400.000 δολάρια
-Λιονέλ Μέσι: 473.000.000 followers – Κόστος ανάρτησης: 1.170.000 δολάρια
-Μπιγιονσέ: 312.000.000 followers – Κόστος ανάρτησης: 1.150.000 δολάρια
-Τζάστιν Μπίμπερ:: 292.000.000 followers – Κόστος ανάρτησης: 1.100.000 δολάρια
-Κένταλ Τζένερ: 291.000.000 followers – Κόστος ανάρτησης: 1.050.000 δολάρια
Τα ποσά είναι φυσικά ενδεικτικά, γιατί τα δεδομένα αλλάζουν και η αγορά προσαρμόζεται πλέον σε νέους κανόνες.
Το «παιχνίδι» αλλάζει
Μιλήσαμε με την Ναστάσια Ταμπακοπούλου, marketeer και ειδική στο digital merkating στα social media. Τη ρωτήσαμε πολλά και, μας διαφώτισε για ακόμα περισσότερα.
Πως, για παράδειγμα, οι εταιρείες μπορούν να καταλάβουν πλέον, αν οι influencer έχουν αληθινούς ή fake ακόλουθους.
«Υπάρχει ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα, που ψάχνει και αποδεικνύει, ποιοι είναι οι αληθινοί ακόλουθοι και ποιοι οι fake. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα ψάχνει στη βάση των ακολούθων των influencers και μεταξύ άλλων δείχνει και τη χώρα προέλευσης. Αν υπάρχουν κάποιες «άκυρες» χώρες, δεν είναι δηλαδή στην Ευρώπη, στην Αμερική, τότε αυτοί οι ακόλουθοι είναι κατά πάσα πιθανότητα fake», μας λέει.
Η κ. Ταμπακοπούλου, επισημαίνει ότι έχουν αλλάξει πλέον οι «κανόνες» του παιχνιδιού και ο αριθμός των ακολούθων δεν είναι πια η «καλύτερη συνθήκη», για έναν επιτυχημένο influencer.
«Οι διαφημιστικές εταιρείες, δεν δίνουν πια τόσο βάση, στο πόσους followers έχει κάθε influencer. Εξετάζουν αναλυτικά το προφίλ κάθε influencer. Πόσα είναι τα post που κάνει, πόσα like έχουν, πόσες θεάσεις έχει ένα βίντεο, τι σχόλια έχει αυτό που ανεβάζει. Το κοινό που έχουν δηλαδή, την επιρροή σε αυτό και τη φήμη τους. Τα νούμερα και τα στατιστικά στοιχεία, που κάθε εταιρεία εξετάζει, για να απευθυνθεί σε κάποιους influencer, είναι πλέον πολύ εξειδικευμένα. Τους στόχους δε, τους θέτει κάθε εταιρεία που θέλει να διαφημιστεί, μέσω των influencers, για μία συγκεκριμένη καμπάνια. Οι διαφημιστικές εταιρείες, χρησιμοποιούν πλέον εξειδικευμένα προγράμματα, που κάνουν αξιολόγηση στους influencer. Για αυτό και οι περισσότεροι influencer, απευθύνονται σε μεγάλες διαφημιστικές εταιρείες, που μπορούν να δεσμευτούν για το άρτιο αποτέλεσμα της συνεργασίας και των στόχων.
Όπως αναφέρει η κ. Ταμπακοπούλου, οι influencer δεν αγοράζουν ψεύτικους ακολούθους. «Οι περισσότεροι fake followers είναι συνήθως ρομπότ, που ακολουθούν αυτόματα κάποιους λογαριασμούς. Αυτό είναι αποκλειστική ευθύνη των κοινωνικών δικτύων, που θα πρέπει να εξετάζουν τη βάση τους και να βρουν, ποιοι είναι κανονικοί λογαριασμοί και ποιοι ψεύτικοι»
TikTok: Ο Βασιλιάς των Κοινωνικών Δικτύων – Εδώ «παίζεται» το παιχνίδι
Σύμφωνα με την Ναστάσια Ταμπακοπούλου, το μεγαλύτερο κοινωνικό δίκτυο και πεδίο των influencer είναι αυτή τη στιγμή το TikTok. Έχει όλες τις ηλικίες και τύπους ανθρώπων. Τα κυριότερα target group για την προώθηση προϊόντων. Άρα είναι το καλύτερο πεδίο «δράσης» των influencer.
«Δεν είναι τυχαίο ότι όλοι οι πολιτικοί έχουν πλέον λογαριασμούς και ανεβάζουν βίντεο στο συγκεκριμένο δίκτυο. Το YouTube έχει πλέον πέσει πολύ, το TikTok το έχει ξεπεράσει πλέον, όπως και το Instagram. Το TikTok είναι πολύ φθηνό και για τις διαφημιστικές εταιρείες. Μπορούν με μικρό budget να «τρέξουν» διαφημιστική καμπάνια. Ένα από τα χαρακτηριστικά του TikTok, είναι ότι έχει πιο ψυχαγωγικό χαρακτήρα. Μπαίνει ο χρήστης για να ξεχαστεί, να δει κάτι χαρούμενο. Δεν θα δει πολλές κακές ειδήσεις. Εκεί επίσης έχουν μπει και πολλά ειδησεογραφικά site, αφού βλέπουν ότι υπάρχει απήχηση. Θωρώ ότι θα μπουν πολλά ειδησεογραφικά site στο TikTok», αναφέρει.
Οι influencers, για να μπουν στο TikTok, δεν χρειάζονται εξειδικευμένο εξοπλισμό. Απλά με ένα ring light, ένα φως που μπορεί κανείς να προμηθευτεί με πολύ λίγα χρήματα και ένα κινητό τηλέφωνο, με το οποίο θα βιντεοσκοπείς, σε κάθετη λήψη. Παλιά βλέπαμε τα βίντεο σε παράλληλη διάσταση, έτσι μπορούσαν να «ανέβουν», στο YouTube. Τώρα, επειδή στο Instagram και το TikTok, είναι σε κάθετη διάσταση, τα βίντεο είναι όλα γυρισμένα με αυτό τον τρόπο.
«Η διαφήμιση αυτή τη στιγμή σε κοινωνικά δίκτυα κινείται σε communities, σε γκρουπ, σε φόρουμ. Δημιουργούνται γκρουπ για ιδιαίτερα θέματα. Οι μαμάδες που μιλούν για τα παιδιά τους, για παράδειγμα. Έτσι η διαφήμιση μπαίνει σε συγκεκριμένο πεδίο. Στο συγκεκριμένο κοινωνικό δίκτυο, αυτή την εποχή, ένας influencer μπορεί να βγάλει ακόμα και 15.000 ευρώ. Αν βάλουμε μαζί και τα άλλα κοινωνικά δίκτυα, καταλαβαίνουμε, που μπορεί να φτάσει αυτό το ποσό. Οι εταιρείες κάνουν ετήσια συμβόλαια με influencer, οι οποίοι κόβουν τιμολόγια παροχής υπηρεσιών. Οι μεγάλες, πολυεθνικές εταιρείες, μπορούν να πληρώνουν μετά και από 6 μήνες. Το «κυνήγι» της εφορίας αυτή τη στιγμή, σε κάποιους influencer, φαντάζομαι ότι αφορά μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Γιατί καμία μεγάλη διαφημιστική εταιρεία δεν θα διακινδύνευε να ρισκάρει το όνομά της. Τους μεγαλύτερους influencer, τους εκπροσωπούν διαφημιστικές εταιρείες».
Σε ότι αφορά το «κυνήγι» για τα φορολογικά, κάποιες εταιρείες, συνήθως πολύ μικρές, διαφημίζουν ένα προϊόν, μέσω ενός influencer και δεν κόβουν ένα τιμολόγιο. Αυτό μπορεί να γίνει ακόμα και από ένα κομμωτήριο, μία απλή επιχείρηση. Η οποία πληρώνει «μαύρα». Οι σοβαροί influencer και οι μεγάλες εταιρείες, δεν πρόκειται ποτέ να κάνουν τέτοιο λάθος.
Η τεχνητή νοημοσύνη (ΑΙ), αποτελεί πλέον βασικό εργαλείο των influencer. Για να βάζουν υπότιτλους, για να μεταφράζουν κείμενα, να παίρνουν ιδέες, να κάνουν μοντάζ κλπ.
Στο διαδίκτυο υπάρχουν πλέον αναλυτικά, πως μπορείς να γίνεις influencer και μάλιστα υπάρχουν και διαδικτυακά μαθήματα.
Ένα και μόνο νούμερο, μπορεί να δώσει τη σημασία που δίνουν οι διαφημιστικές εταιρίες στην αγορά των social media. Τα τελευταία επτά χρόνια η διαφημιστική «πίτα», ανέβηκε 12 φορές. Από τα 1,7δισ. το 2016 στα 21,1 δισ. το 2023. Μη χάνετε χρόνο λοιπόν. Βρείτε μία ιδέα και ξεκινήστε. Υπάρχουν ακόμα και δωρεάν διαδικτυακά μαθήματα, για το πως μπορείτε να γίνετε ένας πετυχημένος influencer.