Διχασμένοι προμηθευτές και σούπερ μάρκετ για τα μέτρα Σκρέκα κατά της ακρίβειας

Διχασμένο εμφανίζεται ένα μεγάλο μέρος της αγοράς τροφίμων και ποτών αλλά και προμηθευτών ευρύτερα καθώς και των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, αναφορικά με τη συμμετοχή προμηθευτών στην προαιρετική παροχή έκπτωσης από 5% και άνω σε βασικά καταναλωτικά αγαθά που πωλούνται στα ράφια.

Στην προκειμένη περίπτωση με βάση τα όσα έχει γνωστοποιήσει το υπουργείο Ανάπτυξης θα αναδεικνύονται τα προϊόντα που θα μειωθεί η τιμή τους για έξι μήνες με ελάχιστο ποσοστό το 5%, πάνω και πέρα από τις προωθητικές ενέργειες που ήδη διενεργούν οι προμηθευτές στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Ως μέτρο σύγκρισης θα λαμβάνεται υπόψη η τιμή ραφιού πριν τις 23 Σεπτεμβρίου του 2023. Εάν κάποια εταιρεία δηλώσει ψευδώς ότι προέβη σε μείωση θα υφίσταται πρόστιμο τουλάχιστον 20.000 ευρώ ανά κωδικό. Να σημειωθεί εδώ ότι τα τελευταία δημοσιευμένα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ έκαναν λόγο για συνεχιζόμενα υψηλό πληθωρισμό τροφίμων στα επίπεδα του 10,7% τον Αύγουστο (στο 3,4% ο γενικός πληθωρισμός).

Μειωμένα τα περιθώρια για εκπτώσεις σε ρύζι και όσπρια

Εκπρόσωπος μεγάλης βιομηχανίας ρυζιών και οσπρίων ανέφερε στο Capital.gr, ότι οι πιέσεις για τον κλάδο είναι αρκετά μεγάλες, δεδομένου ότι αφενός συμμετέχει με κωδικούς της στο Καλάθι του Νοικοκυριού, αφετέρου οι τιμές αγοράς των προϊόντων της από τους παραγωγούς είναι αρκετά αυξημένες, ενώ σε συνδυασμό με άλλους παράγοντες κόστους είναι ιδιαίτερα δύσκολο να συμμετάσχει και σε περαιτέρω μείωση από 5% και πάνω, όπως προβλέπεται από την τροπολογία Σκρέκα που ψηφίζεται σήμερα στη Βουλή.

Σημειώνεται ότι η σχετική τροπολογία επρόκειτο να κατατεθεί στη Βουλή το βράδυ της Τρίτης και σήμερα να τεθεί προς ψήφιση για το σύνολο των μέτρων που εξήγγειλε την περασμένη εβδομάδα ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας με αντικείμενο την αντιμετώπιση της ακρίβειας στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Η τροπολογία ενσωματώνεται στο νομοσχέδιο “Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/2121 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Νοεμβρίου 2019 για την τροποποίηση της οδηγίας (ΕΕ) 2017/1132 όσον αφορά τις διασυνοριακές μετατροπές, συγχωνεύσεις και διασπάσεις κεφαλαιουχικών εταιρειών”.

Μεμονωμένες κινήσεις για μείωση τιμών

Μέχρι στιγμής καταγράφονται αποσπασματικές κινήσεις σε αυτό το πεδίο καθώς μόνο η γαλακτοβιομηχανία Όλυμπος προέβη σε μείωση τιμών χονδρικής στα περισσότερα γάλατα, φρέσκα και υψηλής παστερίωσης καθώς και σε γιαούρτια και τυροκομικά στα επίπεδα του 5%, η οποία μετακυλύεται σταδιακά στα ράφια.

Κύριο εμπόδιο είναι μεταξύ άλλων οι διαρκείς μεταβολές για τους προμηθευτές και τη βιομηχανία σε επίπεδο παραγόντων κόστους, καθότι ουδείς μπορεί να εγγυηθεί επί παραδείγματι την σταθερότητα στην τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος ή του φυσικού αερίου για το προσεχές χρονικό διάστημα. Ταυτόχρονα, το μέτρο του υπουργείου Ανάπτυξης για έκπτωση από 5% και πάνω, προβλέπει ότι η έκπτωση αυτή θα έχει τη μορφή σταθερής έκπτωσης για τους επόμενους έξι μήνες. Το ευρύ χρονικό διάστημα των έξι μηνών αποτελεί έναν ακόμη ανασταλτικό παράγοντα για τους προμηθευτές προκειμένου να επιλέξουν να ενταχθούν στη διαδικασία και να προσφέρουν τη συγκεκριμένη έκπτωση.

Αρνητική ήταν και η τοποθέτηση στελέχους που προέρχεται από σημαντική αλλαντοβιομηχανία της χώρας, όπου σύμφωνα με τα λεγόμενά του πρόκειται για ένα μέτρο που έχει φέρει αρνητικές αντιδράσεις στην αγορά και κυρίως στους προμηθευτές, πλην ελάχιστων εξαιρέσεων. Στις εξαιρέσεις αυτές εντάσσεται κατά πληροφορίες και η αλευροβιομηχανίας Λούλης, η οποία φέρεται να έχει αποφασίσει να εναρμονιστεί με το προαιρετικό αυτό μέτρο της κυβέρνησης, συμμετέχοντας στην έκπτωση με προϊόντα όπως το αλεύρι για όλες τις χρήσεις και με ορισμένους ακόμα από τους κωδικούς αλεύρων που διαθέτει.

Τα άλλα τρία μέτρα που ψηφίζονται σήμερα

Όλες αυτές οι εξελίξεις έρχονται τη στιγμή που λόγω της ακρίβειας η μείωση των πωλήσεων σε όγκο στα ελληνικά σούπερ μάρκετ κινείται στα επίπεδα του -2% έως και 3% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, όπως αναφέρθηκε πρόσφατα από τον γενικό διευθυντή της νεοσυσταθείσας Ένωσης Σούπερ Μάρκετ, Απόστολο Πεταλά.

Στο πλαίσιο των νέων μέτρων που ψηφίζονται σήμερα, εκτός των άλλων το υπουργείο Ανάπτυξης θα υποχρεώνει τα σούπερ μάρκετ με τζίρο άνω των 90 εκατομμυρίων ευρώ να κοινοποιούν τους τιμοκαταλόγους των προμηθευτών τους στις αρμόδιες υπηρεσίες του, προκειμένου να διαπιστώνεται σε ποια προϊόντα διενεργούνται ανατιμήσεις.

Συν τοις άλλοις τα σούπερ μάρκετ με κύκλο εργασιών άνω των 90 εκατ. ευρώ θα υποχρεούνται να κοινοποιούν στο υπουργείο Ανάπτυξης τις τιμές λιανικής σε φρούτα και λαχανικά, οι οποίες θα δημοσιοποιούνται από το υπουργείο ώστε να γίνονται γνωστές οι επικρατούσες τιμές. Στόχος είναι η ενίσχυση της διαφάνειας στις τιμές λιανικής των συγκεκριμένων προϊόντων.

Τέταρτος πυλώνας των μέτρων είναι η ενίσχυση των ελεγκτικών μηχανισμών με ενδυνάμωση του καταναλωτή στη μάχη κατά της ακρίβειας. Σε αυτό το πλαίσιο το υπουργείο προχωράει στην αναβάθμιση του συστήματος καταγγελιών από την τηλεφωνική γραμμή 1520 καθώς και της ηλεκτρονικής σελίδας καταγγελιών. Προς αυτή την κατεύθυνση σχεδιάζεται και λειτουργεί ειδική εφαρμογή για υποβολή καταγγελιών και μέσω κινητών τηλεφώνων.

Πιέσεις από μεγάλες αλυσίδες προς προμηθευτές για μείωση τιμών στη Γαλλία

Tην ίδια στιγμή οι μεγάλοι όμιλοι σούπερ μάρκετ στη Γαλλία προετοιμάζονται να απαιτήσουν μειώσεις τιμών από 2% έως 5% από τις βιομηχανίες τροφίμων στις διαπραγματεύσεις που πρόκειται να ξεκινήσουν σύντομα, ανέφερε ο επικεφαλής της αλυσίδας “Les Mousquetaires” σε συνάντηση στρογγυλής τραπέζης με στελέχη της κυβέρνησης. Οι Γάλλοι λιανέμποροι επέκριναν τις μεγάλες εταιρείες καταναλωτικών αγαθών όπως η Unilever και η Nestlé για αυξήσεις τιμών που όπως λένε είναι αδικαιολόγητες. Η γαλλική κυβέρνηση άσκησε επίσης πίεση στους κατασκευαστές καταναλωτικών αγαθών να μειώσουν τις τιμές. “Το χαμηλότερο κόστος πρώτων υλών και ενέργειας σημαίνει ότι η παραγωγή τροφίμων και άλλων καταναλωτικών αγαθών είναι λιγότερο δαπανηρή, δήλωσε ο πρόεδρος της Les Mousquetaires, Thierry Cotillard, και οι τιμές που συμφωνήθηκαν στις διαπραγματεύσεις θα πρέπει να αντικατοπτρίζουν αυτό. “Πιθανώς θα πρέπει να μπορούμε να απαιτήσουμε από τις μεγάλες εταιρείες παραγωγής και διάθεσης καταναλωτικών αγαθών να μειώσουν τις τιμές μεταξύ 2% και 5%”, ανέφερε σχετικά.

Του Γιώργου Λαμπίρη