Άλλη μια … πρωτοτυπία της Αντιδημαρχίας Τουρισμού του Δήμου Καστοριάς για την προώθηση του τουριστικού προϊόντος της πόλης αποτελεί η ανέλκυση στη στεριά του καραβιού “Ορεστειάς” και μάλιστα σε περίοπτη θέση στην είσοδο της πόλης προφανώς για να μαγνητίζει τα βλέμματα των επισκεπτών ως μουσειακό είδος!
Η πικρή ιστορία του “Ορεστειάς” ξεκίνησε με την απόκτησή του από τον Δήμο της Καστοριάς το έτος 1997. Τότε ειπώθηκαν πολλά και άλλα τόσα κυκλοφόρησαν ως φήμες στο παρασκήνιο, τα οποία όμως σκέπασε γρήγορα η σκόνη του χρόνου.
Μετά από παλινωδίες ετών και αμφιλεγόμενες απόψεις από τις εκάστοτε δημοτικές αρχές, για το αξιόπλοο του σκάφους, η διοίκηση του Ανέστη Αγγελή ανέθεσε σε ειδικό πραγματογνώμονα να εξετάσει την κατάσταση του καραβιού.
Το πόρισμα της έκθεσης του πραγματογνώμονα που φυλλάσσεται σαν εφτασφράγιστο μυστικό στα συρτάρια του Προέδρου της Κοινωφελούς Επιχείρησης κ. Λάζαρου Ζήση, είναι πραγματικός κόλαφος για όλες τις δημοτικές αρχές που επέτρεπαν να εκτελεί δρομολόγια με επιβάτες στη λίμνη αυτό το “επικίνδυνο” σκάφος.
Σύμφωνα με την έκθεση του πραγματογνώμονα το σκάφος που παραλήφθηκε καινούργιο από τον Δήμο το έτος 1997, «ουδέποτε ανελκύστηκε για έλεγχο και συντήρηση κατά την τελευταία 10ετία»!
Επίσης διαπιστώθηκε η ύπαρξη «σαπισμένων – διαβρωμένων πατωμάτων και ξυλείας στο χαμηλότερο κατάστρωμα και μηχανοστάσιο του πλοίου, σε συνδυασμό με την παρουσία νερού στα ύφαλά του»!
Στα σοβαρότερα προβλήματα του σκάφους, περιλαμβάνονται: η μη λειτουργία του πηδαλίου, η έλλειψη συντήρησης του υδραυλικού τιμονιού, η έλλειψη συντήρησης των κυρίως μηχανών του σκάφους, όπως και της γεννήτριας, η έλλειψη συντήρησης των αξονικών συστημάτων και χοανών, ζημιές – στρεβλώσεις του προπελών καθώς και η κατάσταση της ηλεκτρολογικής εγκατάστασης, σημεία για τα οποία ζητήθηκε ειδικά να γίνει επισταμένως έλεγχος και αξιολόγηση της πραγματικής υφιστάμενης κατάστασης τους.
Η εικόνα του μηχανοστασίου βρέθηκε εν γένει κακή, με ίχνη εισροών νερού, πλημμελή συντήρηση των κύριων μηχανών και της γεννήτριας, χαλασμένο το μηχανισμό πηδαλίου, προβλήματα και διαβρώσεις στην ξυλεία της δομής της γάστρας και κακή εικόνα της ηλεκτρολογικής εγκατάστασης.
Η εικόνα της εξωτερικής επιφάνειας της γάστρας βρέθηκε σε κακή κατάσταση, με χιλιάδες φουσκάλες του εξωτερικού στρώματος gel coat, καμία συντήρηση των αξονικών συστημάτων, ελίκων και χοανών, καθώς και ανοικτές οπές προχείρως κλειστές σε βρεχάμενα σημεία της γάστρας.
Οι χώροι ενδιαίτησης του κατώτερου επιπέδου έχουν αποξηλωθεί και παραμεληθεί πλήρως, πιθανότατα λόγω της αχρησίας τους. Τα λουτρά και WC του επιπέδου αυτού έχουν αποξηλωθεί και τα είδη υγιεινής έχουν αφαιρεθεί ή/και βανδαλισθεί.
Ο κλωβός του υδραυλικού τιμονιού του σκάφους, βρέθηκε σε κατάσταση μεγάλης παλαιότητας και αδυναμίας περιστροφής του πηδαλίου. Ο όλος μηχανισμός και το πηδάλιο, επιβεβαιώθηκε και από την επιθεώρηση του μηχανοστασίου ότι είναι μπλοκαρισμένος και δεν λειτουργεί.
Ομοίως ο ηλεκτρολογικός πίνακας απέχει από τις σύγχρονες ναυτικές προδιαγραφές κατασκευής και ασφαλείας (ανοικτός πίνακας, εκτεθειμένες καλωδιώσεις, απαράδεκτες συνδέσεις καλωδίων με μονωτική ταινία (!) κλπ.) ενώ διαπιστώνεται και κίνδυνος βραχυκυκλωμάτων, σε συνδυασμό και με την κακή εικόνα των καλωδιώσεων στο πιλοτήριο.
Τόσο ο υδραυλικός μηχανισμός του πηδαλίου, όσο και ο κλωβός του υδραυλικού τιμονιού του σκάφους, βρέθηκαν σε κατάσταση μεγάλης παλαιότητας και μπλοκαρισμένα. Ακόμη και με τον χειροκίνητο μοχλό (λαγουδέρα) εντός του μηχανοστασίου, στάθηκε αδύνατη η οποιαδήποτε περιστροφή των πηδαλίων.
Κατά την επιθεώρηση του σκάφους, δεν κατέστη δυνατόν να επιθεωρηθούν οι δεξαμενές του σκάφους, για τις οποίες πιθανολογούμε ανάλογη κατάσταση μεγάλης παλαιότητας και ελλιπούς συντήρησης.
Όπως προκύπτει από την εκτίμηση του κόστους αποκατάστασης, οι δαπάνες προς αποκατάσταση της αξιοπλοΐας (60.600 €), πλέον την τρέχουσα εμπορική αξία του σκάφους (30.000€), πιθανώς υπερβαίνουν την εμπορική αξία ενός όμοιου σκάφους σε ικανοποιητική κατάσταση και ίσως νεώτερου, καθιστώντας τις επισκευές αυτές πιθανότατα μη-συμφέρουσες, ειδικά και λόγω της μεγάλης, έτσι και αλλιώς ηλικίας του επιθεωρούμενου σκάφους ΟΡΕΣΤΙΑΣ. Σε κάθε περίπτωση, ένα τόσο εκτεταμένα επισκευασμένο σκάφος, ποτέ δεν θα φθάσει την εμπορική αξία και αξιοπιστία ενός αντίστοιχου καλοσυντηρημένου.