Χρονογράφημα: Τουριστική χαρμολύπη (Του Δημήτρη Ιατρίδη)

Η συζήτηση με φίλο δάσκαλο από την Θεσσαλονίκη, που πρόκειται να εκδράμει με το σχολείο του στο τέλος του μήνα στην Καστοριά, είχε όλα τα χαρακτηριστικά αυτής που στην καθομιλουμένη ονομάζουμε “σκωτσέζικο ντους”!

Αρχικά μου ενέπνευσε ενθουσιασμό και υπερηφάνεια, η επιλογή της πόλης μας – προφανώς ύστερα από ενδελεχή έρευνα – ως αποκλειστικός προορισμός της εκδρομής του σχολείου του.

Αμέσως μετά, όμως, ήρθε η κάμψη και η συστολή, όταν ο φίλος, που φαίνεται “διάβασε” την σκέψη μου, έσπευσε να διευκρινίσει ότι στο “πακέτο” της εκδρομής, συμπεριλαμβάνεται και το Νυμφαίο – με τελικό προορισμό τον “Αρκτούρο”!

Αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό, σκέφτηκα, αρκεί κάποτε να συμφωνήσουν οι τοπικοί άρχοντες των δύο προορισμών, σ΄ ένα κοινό “πακέτο”, για την τουριστική συνεκμετάλλευση του τουριστικού προϊόντος της περιοχής. Άλλωστε η κάθε μία έχει τα δικά της πλεονεκτήματα και αξιοθέατα που μπορούν να κρατήσουν τον επισκέπτη για περισσότερες μέρες.

Αλλά πριν προλάβω να “αφομοιώσω” την πρώτη “κατραπακιά” του δάσκαλου, ήρθε μια δεύτερη, ακόμα πιο ισοπεδωτική, που γκρέμισε όλα όσα είχα αποκομίσει μέχρι τώρα από την συζήτηση για την πόλη μου.

– Ξέρεις, μου είπε κάπως διστακτικά, η πρώτη μας επιλογή ήταν τα Γιάννενα… αλλά δεν βρήκαμε ξενοδοχείο ούτε για δείγμα… Ήταν όλα κλεισμένα!

– Γιατί προτιμήσατε τα Γιάννενα από την Καστοριά ως πρώτη επιλογή;

– Γιατι έχει περισσότερα μέρη να επισκεφθούμε… και μεγαλύτερο χρόνο παραμονής να διαθέσουμε…

Από την συζήτηση που ακολούθησε, σε πιο έντονο ύφος από την πλευρά μου, διαπίστωσα ότι ο φίλος γνώριζε τα πάντα για τα Γιάννενα, ενώ για την Καστοριά ήξερε μόνο τον Λιμναίο Οικισμό, την Μαυριώτισσα και την Σπηλιά του Δράκου! Κι αυτά, μέσα από μια βιαστική… ξενάγηση στο διαδίκτυο!

Και να φανταστεί κανείς ότι δαπανώνται κάθε χρόνο εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ, στην τουριστική προβολή από Περιφέρεια και Δήμους, χωρίς μετρήσιμα αποτελέσματα και προπαντός, χωρίς στοχευμένες καμπάνιες.

Μάλιστα, πρόσφατα, είδαν το φως της δημοσιότητας κάτι απ΄ ευθείας αναθέσεις, για την προβολή των τουριστικών προορισμών της Δυτικής Μακεδονίας, σε μέσα ενημέρωσης της γειτονικής Περιφέρειας Ηπείρου. Η οποία λειτουργεί ανταγωνιστικά προς την δική μας στον τομέα του ορεινού τουρισμού κα τρέφει την ίδια… εκτίμηση για την Δυτική Μακεδονία, που τρέφει για την Καστοριά η Κοζάνη…

Πρόσφατα φίλος οινοποιός από την Καστοριά, που δεν προσκλήθηκε στο οινοποιητικό φόρουμ του υπουργείου Τουρισμού στο Αμύνταιο, μου εκμυστηρεύθηκε ότι έχει πουλήσει κρασί σ΄ όλο τον κόσμο (ακόμα και στην Νέα Ζηλανδία) εκτός από την… Κοζάνη!
Μικρό δείγμα κι αυτό του άκρατου ανταγωνισμού που επικρατεί σε περιοχές με ομοειδή προϊόντα. Διότι όσο οξύμωρο είναι να διαφημίζει το κρασί του ο καστοριανός στην Κοζάνη, άλλο τόσο είναι να διαφημίζει η Καστοριά το τουριστικό της προϊόν στα Γιάννενα.

Μήπως είναι καιρός να αναρωτηθούμε: ή στραβός είν΄ ο γιαλός ή στραβά αρμενίζουμε;

Εκτός κι αν τις τάσεις του τουριστικού ρεύματος στην Καστοριά, εκφράζει αποκλειστικά ο εκπρόσωπος των ξενοδόχων, που δηλώνει μετά από κάθε τριήμερο πληρότητα 95% (όταν στην Σαντορίνη μετά βίας έφθασε το 60%) κρίνοντας προφανώς εξ ιδίων τα αλλότρια… και για τους υπόλοιπους κλάδους του τουρισμού που ετοιμάζονται να βάλουν “λουκέτο”…

Υ.Γ. Ευτυχώς φέτος δεν είχαμε τις λεκτικές υπερβολές άλλων ετών από ορισμένα τοπικά μέσα ενημέρωσης, που έβλεπαν την Καστοριά να… βουλιάζει από κόσμο την περίοδο των γιορτών, χωρίς κανείς να σπεύδει προς βοήθεια….