Διαπραγματεύσεις για την εξίσωση φόρου πετρελαίου Θέρμανσης και Κίνησης

Δύο νέες πιθανές λύσεις εξετάζονται από το Υπουργείο Οικονομικών για την είσπραξη των επιθυμητών εσόδων (τα οποία φυσικά απαιτούν και οι γνωστές «προστάτιδες» ευρωπαϊκές δυνάμεις), μιας και το σενάριο της μετάταξης κάποιων βασικών προϊόντων και υπηρεσιών από συντελεστή ΦΠΑ 11% στο 23%, φαίνεται να μην είναι η καλύτερη επιλογή αφού εμπεριέχει μεγάλο κίνδυνο πολιτικού κόστους.

Όπως ξέρουμε υπάρχει ειδική έκπτωση στον φόρο του πετρελαίου θέρμανση καθώς αποτελεί αγαθό πρώτης ανάγκης για όλες τις κοινωνικές ομάδες. Ωστόσο, το πρώτο σενάριο του υπουργείου αφορά την πιθανή εξομοίωση του φόρου μεταξύ πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης. Εάν συμβεί αυτό, το πετρέλαιο θέρμανσης θα διατίθεται με την ίδια τιμή σε όλους τους καταναλωτές και στη συνέχεια οι υπηρεσίες του υπουργείου θα επιστρέφουν ένα ποσό σε συγκεκριμένες κατηγορίες πληθυσμού, ανάλογα με εισοδηματικά κριτήρια (π.χ. ύψος εισοδήματος, οικογενειακή κατάσταση, τόπος διαμονής). Βέβαια, οι αρμόδιοι δεν αναρωτήθηκαν αν έτσι όπως έχουν έρθει τα πράγματα θα υπάρχουν τα χρήματα προς διάθεση για αυτό το σκοπό από όλα τα νοικοκυριά. Όταν οι περικοπές δαπανών από μία οικογένεια γίνονται για είδη όπως το γάλα, τότε προφανώς τα αποτελέσματα δεν θα είναι τα αναμενόμενα για την κυβέρνηση όσον αφορά τα έσοδα από το πετρέλαιο θέρμανσης.
Το δημοσιονομικό όφελος για το Δημόσιο στην περίπτωση υλοποίησης της συγκεκριμένης σκέψης μπορεί να ανέλθει και σε 1 δισ. ευρώ. Χαρακτηριστικά, για το 2010 το Δημόσιο αναμένεται κανονικά να επιστρέψει περίπου 1,5 δισ. ευρώ από τη διαφορά του ΕΦΚ μεταξύ των δύο τύπων πετρελαίου, ποσό που μπορεί να περιορισθεί σε 500 εκατ. ευρώ, όσα προκύπτουν με βάση τα εισοδηματικά κριτήρια. Ωστόσο, μήπως το πολιτικό κόστος είναι εξίσου μεγάλο εφαρμόζοντας τέτοιου είδους οικονομική πολιτική; Αν δηλαδή ο ερχόμενος χειμώνας είναι βαρύς είναι επόμενο ότι θα πληγούν πολλές οικογένειες οι οποίες θα εκφράσουν την αγανάκτηση τους με ποικίλους τρόπους και φυσικά με την αποδοκιμασία τους για την κυβέρνηση στις επόμενες εκλογές.
Το δεύτερο σενάριο αφορά την έκδοση ομολόγων διασποράς, δηλαδή τίτλους του Δημοσίου που θα απευθύνονται σε ομογενείς ανά την υφήλιο και κυρίως σε αγορές όπου βρίσκεται και το μεγαλύτερο μέρος των Ελλήνων (π.χ. ΗΠΑ, Γερμανία, ή Αυστραλία). Η κίνηση αυτή του Υπουργείου Οικονομικών έγκειται σε μια προσπάθεια να επανέλθει σταδιακά στις αγορές από τις αρχές του 2011 και, παράλληλα, να αξιοποιήσει κεφάλαια ομογενών. Έτσι θα υπάρξει επαναπατρισμός κεφαλαίων καθώς η κίνηση αυτή θα προσελκύσει το ενδιαφέρον των Ελλήνων Ομογενών σε τίτλους που θα έχουν ικανοποιητικές αποδόσεις.
Σύμφωνα με ανώτερο παράγοντα του υπουργείου μελετάται ήδη από τον Οργανισμό Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους (ΟΔΔΗΧ), κατά το πρότυπο παρόμοιων εκδόσεων άλλων ευρωπαϊκών χωρών και τα πλεονεκτήματα της πρότασης αυτής, η οποία έχει και τη θετική γνώμη του υπουργού, Γιώργου Παπακωνσταντίνου, είναι πολλαπλά.
Τίποτε βέβαια δεν είναι σίγουρο ακόμη καθώς η κάθε επιλογή έχει τις δικές της αρνητικές συνέπειες με την πρώτη λύση να αντιμετωπίζει τα περισσότερα προβλήματα καθώς η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών και Πρατηριούχων, εξέφρασε ήδη την άρνησή της προς το μέτρο αυτό καθώς όπως υποστηρίζεται θα μειωθεί η κατανάλωση και θα αυξηθεί κατακόρυφα η ανεργία στον κλάδο. Μένει να δούμε τι θα γίνει τελικά…