Ποιες είναι οι οκτώ αλλαγές που φέρνει το νέο σύστημα – Στόχος το Δημόσιο να μη χάνει καθόλου χρόνο στη διεκδίκηση των οφειλών
το ηλεκτρονικό φακέλωμα περίπου 4,2 εκατομμυρίων φορολογουμένων που έχουν οφειλές στην εφορία προχωράει η ΑΑΔΕ με την ενεργοποίηση του συστήματος Eispraxis.
Mέσα στον Οκτώβριο θα τεθεί σε λειτουργία το νέο ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου και διαχείρισης των οφειλών, το οποίο θα εντοπίζει όσους δεν εκπληρώνουν τις φορολογικές τους υποχρεώσεις, ενώ θα επιτρέπει την αυτόματη είσπραξη των χρεών, κατασχέσεις καταθέσεων, δεσμεύσεις περιουσιακών στοιχείων, τόσο του βασικού οφειλέτη όσο και συγγενών και εταίρων.
Πώς λειτουργεί το Eispraxis
Το νέο πληροφοριακό σύστημα θα σκιαγραφεί το προφίλ του κάθε οφειλέτη, καθώς θα αντλεί πληροφορίες για τα εισοδήματα και την περιουσιακή του εικόνα από όλα τα πληροφοριακά συστήματα της ΑΑΔΕ, το MyAADE, το Taxisnet, το Icisnet, το Elenxis καθώς και από τρίτους, όπως το Κτηματολόγιο, το ΓΕΜΗ, ο ΕΦΚΑ, το ΚΕΑΟ.
Ακόμη, θα ενσωματώνει και ένα νέο αυτοματοποιημένο σύστημα ενημέρωσης οφειλετών για την τήρηση των ρυθμίσεών τους, ώστε να προειδοποιούνται όταν πρόκειται να χάσουν τις ρυθμίσεις στις οποίες έχουν ενταχθεί.
Το νέο ηλεκτρονικό σύστημα ξεκίνησε ήδη να αντλεί πληροφορίες για τα εισοδήματα και τα περιουσιακά στοιχεία των φορολογουμένων, μετά από σχετική απόφαση του υπουργού Επικρατείας Κυριάκου Πιερρακάκη, από το σύστημα «Εργάνη», το ΓΕΜΗ και το Μητρώο των Πολιτών.
Με τα ληξιπρόθεσμα χρέη προς το Δημόσιο να αγγίζουν τα 112,6 δισ. ευρώ και τους φορολογούμενους που έχουν ανοιχτούς λογαριασμούς με την εφορία να ξεπερνούν τα 4,2 εκατ., το Eipsraxis θα κυνηγήσει όσους έχουν ανοιχτούς λογαριασμούς με το Δημόσιο.
Φάκελος για κάθε οφειλή
Όπως έχει σχεδιαστεί, για κάθε οφειλή θα δημιουργείται ηλεκτρονικός φάκελος με άμεση άντληση στοιχείων και μάλιστα σε πραγματικό χρόνο. Ετσι, το σύστημα θα είναι σε θέση να παίρνει πληροφόρηση για την πορεία αποπληρωμής, την τήρηση ή μη των ρυθμίσεων καθώς και τις ενέργειες και τα μέτρα που έχουν ληφθεί από τις εισπρακτικές αρχές.
Ταυτόχρονα, θα παρακολουθούνται πέραν του οφειλέτη και οι υπόλοιποι εμπλεκόμενοι με την οφειλή (συνυπόχρεοι, εγγυητές, νόμιμοι εκπρόσωποι, συσχετιζόμενες επιχειρήσεις, διασυνδεδεμένοι όμιλοι, όπως και οι απορροφήσεις-συγχωνεύσεις).
Ταυτόχρονα, όταν το νέο σύστημα τεθεί σε εφαρμογή, θα προχωρά άμεσα η αποστολή των σχετικών ειδοποιητηρίων για την επιβολή κατασχέσεων σε καταθέσεις, εισοδήματα και περιουσιακά στοιχεία φορολογουμένων που δεν πληρώνουν εμπρόθεσμα τις οφειλές τους προς το Δημόσιο.
Οι αποστολές θα γίνονται μαζικά και αυτοματοποιημένα κάθε φορά που λήγει κάποια προθεσμία πληρωμής φόρου. Εάν δεν υπάρξει κάποια κίνηση από τον υπόχρεο μέσα σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, τότε το σύστημα θα ενεργοποιεί τη διαδικασία ηλεκτρονικής αποστολής κατασχετηρίου σε όλες τις τράπεζες για τη δέσμευση και την κατάσχεση του ποσού της οφειλής από τα υπόλοιπα των τραπεζικών λογαριασμών του οφειλέτη, ώστε το Δημόσιο να μη χάνει καθόλου χρόνο στη διεκδίκηση των οφειλών.
Οι 8 αλλαγές που φέρνει το Eispraxis
Οι βασικές λειτουργίες του Eispraxis θα είναι οι ακόλουθες:
- Αμεση παροχή κεντρικής πληροφορίας σε επίπεδο οφειλής (προφίλ οφειλέτη), συνδυάζοντας τις πληροφορίες από ηλεκτρονικές εφαρμογές και υποσυστήματα όπως εισόδημα, περιουσιολόγιο, καταστάσεις πελατών/προμηθευτών, Σύστημα αυτοματοποιημένης επεξεργασίας, Σύστημα ανταλλαγής πληροφοριών με κράτη-μέλη της ΕΕ και πληροφορίες από τρίτους (όπως Κτηματολόγιο ΑΕ, ΓΕΜΗ, ΣΑΤ κ.λπ.).
- Αυτοματοποίηση διαδικασιών πίστωσης, συμψηφισμού και συστήματος ρυθμίσεων.
- Αμεση αυτοματοποίηση διαδικασιών με στόχο ένα πλήρες και ενιαίο μοντέλο διαχείρισης οφειλών. Εισαγωγή νέων μεθόδων και τεχνολογιών στο πλαίσιο της αναγκαστικής είσπραξης.
- Εφαρμογή διαχείρισης και παρακολούθησης ταυτότητας οφειλέτη και οφειλών.
- Εφαρμογή διαχείρισης, παρακολούθησης και αυτοματοποίησης συμψηφισμών.
- Εφαρμογή αποστολής και διαχείρισης ηλεκτρονικών κοινοποιήσεων, ειδοποιήσεων και επιδόσεων.
- Εφαρμογή διαχείρισης, παρακολούθησης και αυτοματοποίησης λήψης μέτρων είσπραξης.
- Εφαρμογή ενημέρωσης των φορολογούμενων για θέματα οφειλών. Ένα νέο αυτοματοποιημένο σύστημα θα ενημερώνει τους φορολογούμενους για τις βεβαιωμένες οφειλές τους, την τήρηση των ρυθμίσεών τους.