Θέμα τριών μηνών αποτελεί η ολοκλήρωση όλων των διαδικασιών σε Ελλάδα και Βουλγαρία, για τη δημιουργία της κοινής εταιρείας που θα αναλάβει το έργο της σιδηροδρομικής Εγνατίας και της σιδηροδρομικής σύνδεσης των λιμανιών στις δύο χώρες, επισήμανε ο υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών, Χρήστος Σπίρτζης, από το βήμα του 3ου Thessaloniki Summit και αφού πρώτα, στο περιθώριο της εκδήλωσης, συναντήθηκε με τον Βούλγαρο ομόλογό του.
«Τα Βαλκάνια πρέπει επιτέλους να αλλάξουν σελίδα και να συναντηθούμε σε αυτήν την κρίσιμη ιστορική συγκυρία με τους άλλους λαούς, με όραμα και σχέδιο για το μέλλον στο νέο οικονομικό και πολιτικό γέγνεσθαι», είπε ο κ. Σπίρτζης, ενώ, περιγράφοντας το όραμα της ελληνικής κυβέρνησης, τόνισε ότι αυτό έγκειται στο «να περνάμε από τη μία χώρα στην άλλη και να εργαζόμαστε καθημερινά χωρίς να καταλαβαίνουμε που είναι τα σύνορα. Να μην υπάρχουν στα σύνορα χιλιόμετρα από βαριά οχήματα, να μετακινούνται τα τρένα και τα εμπορεύματα χωρίς καθυστερήσεις και ελεύθερα, όπως θα διαπιστώσει κάποιος ότι ισχύει εάν επισκεφθεί τις Βρυξέλλες και θελήσει να μεταβεί στο Λουξεμβούργου, το Παρίσι ή και το Βερολίνο».
Όπως εξήγησε, για να γίνει αυτό «θα έπρεπε σε όλη τη Β. Ελλάδα να προχωρήσουμε τους κάθετους οδικούς άξονες στην Εγνατία που συνδέουν τη Β. Ελλάδα με τις Βαλκανικές χώρες.’Αρα θα έπρεπε να ολοκληρώσουμε τον κάθετο άξονα στην Ροδόπη, που η ελληνική κυβέρνηση το έκανε, όπως και στον Έβρο, να ξεκινήσουμε τον τρίτο κάθετο άξονα στην Ξάνθη, που τον ξεκινήσαμε, να ωριμάσουμε και να φτιάξουμε το δρόμο Δράμας – Αμφίπολης για να πετύχουμε τη σύνδεση με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ήδη έχουμε αναθέσει τις μελέτες και να γίνει αναβάθμιση του δρόμου από Θεσσαλονίκη προς Βουλγαρία και Προμαχώνα και τη Fyrom. Παράλληλα,θα έπρεπε να έχουμε τελειώσει το δρόμο προς τη Κρυσταλλοπηγή και την Καστοριά.Θα θέλαμε να εντάξουμε στο σχεδιασμό και να ωριμάσουμε το δρόμο από τα Ιωάννινα στην Κακαβιά». «Αυτή είναι μια δραματική εικόνα που θα έπρεπε να έχει υλοποιηθεί πριν τέσσερα χρόνια και υλοποιείται σήμερα ή έχει υλοποιηθεί στο μεγαλύτερο βαθμό», τόνισε, αναφερόμενος στο δρόμο Ιωαννίνων – Κακαβιάς.
«Θα θέλαμε η μισή Β. Ελλάδα να μην έχει καταντήσει απαξιωμένη περιοχή με χωριά φαντάσματα και εγκαταλελειμμένα», ο κ. Σπίρτζης και επισήμανε: «πρέπει να τελειώσουν οι υποδομές, για να έχει η χώρα μας ενδοχώρα, να μην είναι η εσχατιά της Ευρώπης, αλλά η αρχή της, με πλήρης υποδομές και συνδεσιμότητα με την Κεντρική Ευρώπη, αλλά και τα Βαλκάνια».
Τονίζοντας ότι θα έπρεπε ήδη να τελειώνει και να συνδέεται το λιμάνι της Θεσσαλονίκης με την Fyrom, επισήμανε ότι «τους επόμενους μήνες ολοκληρώνεται η σύνδεση με την Ειδομένη με ηλεκτροκίνηση». Συμπλήρωσε, ότι «μέχρι το τέλος του 2018 ολοκληρώνεται μετά από πολλές 10ετίες, η σύνδεση Θεσσαλονίκης – Αθήνας και εάν είναι συνεπής η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα φέρει ένα πραγματικό ασημένιο βέλος και όχι ένα μοντέλο επίδειξης». Παράλληλα, ο κ. Σπίρτζης επισήμανε ότι «θα θέλαμε να τρέξουν οι σιδηροδρομικοί άξονες Θεσσαλονίκης – Βέροιας – Φλώρινας, να προετοιμάζεται το Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας που αποτελεί τη δεύτερη μεγάλη σύνδεση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με την Ευρώπη» και όπως επισήμανε «όλα αυτά γίνονται».
Στο πλαίσιο αυτό, γνωστοποίησε ότι τη Δευτέρα πρόκειται να γίνει συνάντηση με αρμόδια στελέχη της Αλβανίας, «με τις δύο χώρες να αποτελούν τις μοναδικές ευρωπαϊκές χώρες που δεν συνδέονται σιδηροδρομικά», με στόχο να ξεκινήσουν οι μελέτες και να χρηματοδοτηθούν από το Interreg για τη γραμμή Φλώρινα, Πόραβιτς , Καστοριά, (δηλαδή και τη σύνδεση με το αεροδρόμιο Καστοριάς, που βρίσκεται στον άξονα Θεσσαλονίκη – Φλώρινα Κρυσταλλοπηγή Πόραβιτς».
Στο πλαίσιο αυτό, επισήμανε, ότι «επειδή οι διαρθρωτικοί πόροι που θα απαιτηθούν για το οραματικό σχέδιο για τη χώρα μας τα Βαλκάνια και την Ευρώπη, ξεπερνούν κατά πολύ τις δυνατότητες των κρατών μελών, πρέπει να αξιοποιήσουμε τη γνώση που έχουμε και να προχωρήσουμε σε διαπιστώσεις, απαντώντας στα κρίσιμα ερωτήματα για το αμαρτωλό παρελθόν της χώρας μας, αλλά και της Ευρώπης».
«Δεν μπορούμε να προχωρήσουμε στη νέα εποχή χωρίς ολιστικό σχέδιο υποδομών, δεν μπορεί να είναι εθνικό εάν δεν εντάσεεται στο σχεδιασμό της ΕΕ και των Βαλκανίων. Πρέπει να βγάλουμε και να μελετήσουμε τα μαθήματα που διδαχτήκαμε και πρέπει επιτέλους να απαντήσουμε καθαρά, για να μην υπάρχει η παραπληρόφορηση που υπάρχει, ποιος είναι ο ρόλος του κράτους και του ιδιωτικού τομέα στην νέα προσέγγιση ανάπτυξης και εκσυγχρονισμού των υποδομών», υπογράμμισε.
Όπως εξήγησε, «για να απαντηθεί αυτή η ερώτηση /πρόκληση πρέπει να επικεντρωθούμε σε δύο διακριτούς παράγοντες που αφορούν τον βέλτιστο σχεδιασμό και την ιεράρχηση των υποδομών και τα εναλλακτικά χρηματοοικονομικά μοντέλα με προεκτάσεις της παραγωγικης ανασυγκρότησης που θα κινητοποιήσουν ιδιωτικά κεφάλαια, μέσω μοντέλων αξιοποίησης στα οποία το κράτος θα μπορεί να έχει ενεργή συμμετοχή για να εγγυηθεί το κοινωνικό και περιβαλλοντικό αποτύπωμα». «Εμείς πιστεύουμε στη συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα με συγκεκριμένες αρχές και ρόλους», ξεκαθάρισε.