Πανελλαδικές 2018: Μεγάλες αλλαγές στις βάσεις εισαγωγής και στους εισακτέους

Αριθμός εισακτέων και βάσεις εισαγωγής θα είναι οι επόμενες ανατροπές που θα φέρει το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής.

Το νομοσχέδιο, που έχει σημειώσει εντυπωσιακή καθυστέρηση στην ψήφισή του, μπαίνει επιτέλους σε

τελική τροχιά, κατατίθεται στη Βουλή και αναμένεται να ξεκινήσει η συζήτηση στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων την ερχόμενη Τρίτη. Η ψήφισή του (σ.σ. στο υπουργείο Παιδείας αναμένουν έως τις 20 Φεβρουαρίου να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία) έχει ήδη ανατρέψει το αυστηρό πρόγραμμα των Πανελλαδικές, ξαναμοιράζει την τράπουλα στον αριθμό εισακτέων και δημιουργεί νέες συνθήκες για το τοπίο των βάσεων.

Την αισιοδοξία, ότι η ίδρυση τέταρτης νομικής σχολής, θα αποσυμφορήσει τα αμφιθέατρα των εν λειτουργία νομικών σχολών, εξέφρασε ο υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Κώστας Γαβρόγλου, εξηγώντας, παράλληλα, ότι ο αριθμός των εισακτέων στις σχολές δεν θα αυξηθεί συνολικά. Για φέτος, ο αριθμός εισακτέων, όπως είπε ο κ. Γαβρόγλου θα έχει ανακοινωθεί μέχρι τις 15 Μαρτίου.

«Το να υπάρχει η δυνατότητα να αποσυμφορηθούν αυτά τα τμήματα, μόνο καλό μπορεί να προσφέρει», είπε χαρακτηριστικά και δεν απέκλεισε τη δημιουργία και νέων τμημάτων άλλων ειδικοτήτων, ιδρύματα της χώρας, κάτι που, όπως ανέφερε προκύπτει από τα πορίσματα των επιτροπών μεταξύ πανεπιστημίων και ΤΕΙ. «Είμαστε πάρα πολύ ανοικτοί σε αυτή διαδικασία», είπε σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.

Ακόμη, ο υπουργός ανακοίνωσε ότι, η ρύθμιση για τις μετεγγραφές φοιτητών που είναι αδέρφια σε διαφορετικές πόλεις περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο για την ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, το οποίο θα συζητηθεί στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής την ερχόμενη εβδομάδα και στη συνέχεια θα ψηφιστεί. Πρόσθεσε επίσης, ότι οι πρώτες αιτήσεις θα μπορούν να κατατεθούν με την ψήφιση του νομοσχεδίου, αφού είναι έτοιμο το ηλεκτρονικό σύστημα, οπότε οι ενδιαφερόμενοι θα έχουν τη δυνατότητα μετεγγραφής από το τρέχον εξάμηνο.

Ο κ. Γαβρόγλου χαρακτήρισε το εν λόγω νομοσχέδιο «μία εμβληματική πρωτοβουλία της κυβέρνησης» και σημείωσε ότι μέχρι το τέλος της διαδικασίας για την ψήφισή του, θα είναι ανοικτό το υπουργείο στο ενδεχόμενο να αποδεχθεί βελτιώσεις. Μάλιστα, καθησύχασε ότι «κανένα επαγγελματικό δικαίωμα δεν θα θιγεί».

Όσον αφορά στο ζήτημα των αποφοίτων των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά, ο κ. Γαβρόγλου σημείωσε ότι θα τους δοθεί η δυνατότητα να συμμετέχουν στις κατατακτήριες εξετάσεις με ένα αυξημένο ποσοστό και, προφανώς, θα αναγνωριστούν μαθήματα που ήδη έχουν πάρει. Ωστόσο, σημειώνει ότι το υπουργείο «δεν θα ανακατευθεί» σε αυτά τα θέματα σε λεπτομέρεια, γιατί «τα τμήματα θα έχουν την απόλυτη ευθύνη σε θέματα ακαδημαϊκά».

Ο κ. Γαβρόγλου ανακοίνωσε ότι αμέσως μετά το νομοσχέδιο για το πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, θα κατατεθεί στη Βουλή το νομοσχέδιο για την οργάνωση των δομών στήριξης και της αυτοαξιολόγησης των σχολικών μονάδων. Το χαρακτήρισε, μάλιστα, «τεράστια μεταρρύθμιση», ανέφερε ότι οι σχολικοί σύμβουλοι θα έχουν «αναβαθμισμένο ρόλο» και σχολίασε ότι θα παρέχονται πολύ πιο «αναβαθμισμένες υπηρεσίες ως προς τα κοινωνικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα σχολεία.».

Έτσι, πηγαίνει πιο μετά η κατάθεση του νομοσχεδίου για το λύκειο και την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, το οποίο, όπως είπε ο κ. Γαβρόγλου βρίσκεται σε τελικό στάδιο συζητήσεων και θα κινείται στο πλαίσιο των ανακοινώσεων που έχουν ήδη γίνει «με κάποιες αλλαγές, δευτερεύουσες», σύμφωνα με τον υπουργό.

Ο κ. Γαβρόγλου, εξάλλου, ανέφερε ότι μέχρι το 2020, που θα ισχύσει το νέο σύστημα, θα έχει αρχίσει να ισχύει ο ανοικτός αριθμός εισακτέων σε ορισμένα τμήματα και η εισαγωγή σε αυτά να γίνεται με το βαθμό απολυτηρίου, ώστε «προοδευτικά» να περάσουμε στον ανοικτό αριθμό εισακτέων σε όλες τις σχολές, εκτός από εκείνες της μεγάλης ζήτησης.

«Κάνουμε τώρα μία μελέτη, ένα-ένα τα τμήματα», ανέφερε και συμπλήρωσε: «Ας ανοίξουμε τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ μας να σπουδάσουν τα παιδιά αυτό που θέλουν. Ποιος είναι ο λόγος να μη σπουδάζουν αυτό που θέλουν;».

Για φέτος, ο αριθμός εισακτέων, όπως είπε ο κ. Γαβρόγλου θα έχει ανακοινωθεί μέχρι τις 15 Μαρτίου.

Τέλος, για την ερχόμενη σχολική χρονιά, ο υπουργός είπε ότι θα αρχίσει η καθιέρωση του δίχρονου νηπιαγωγείου σε ορισμένους Δήμους ώστε να γενικευτεί σε βάθος τριετίας. Από το επόμενο ακαδημαϊκό έτος στο λύκειο οι μαθητές δεν θα πληρώνουν τα ξενόγλωσσα βιβλία. Μάλιστα, για τη Β’ λυκείου, ανακοίνωσε ότι θα υπάρξει πρόβλεψη για δύο δίωρα την εβδομάδα, μετά το κανονικό ωράριο, για διδασκαλία ξένης γλώσσας.

Κόβε-ράβε στους εισακτέους

Σε αναδίπλωση αναμένεται να προχωρήσει το υπουργείο Παιδείας όσον αφορά τον αριθμό εισακτέων. Πέρσι, η πολιτική ηγεσία είχε αποφασίσει γερό «ψαλίδι» στον αριθμό εισακτέων σε δημοφιλείς πανεπιστημιακές σχολές με εργαστήρια, όπως η Ιατρική, σε μια προσπάθεια ανακούφισης των κεντρικών Ιδρυμάτων. Μετά από τεράστιες αντιδράσεις, κυρίως από γονείς, το υπουργείο πήρε την πρωτοφανή απόφαση να… μοιράσει το «ψαλίδι» των 1.000 θέσεων σε δύο χρονιές. Πέρσι, έγινε περικοπή 500 θέσεων στα πανεπιστήμια, ενώ κατά τη συνήθη πρακτική των τελευταίων ηγεσιών, πολλαπλασιάστηκαν οι θέσεις στα ΤΕΙ.

Φέτος όμως, οι πρωτοβουλίες του υπουργού Παιδείας για κατάργηση των δύο ΤΕΙ της πρωτεύουσας, ξαναμοιράζουν την τράπουλα και τους εισακτέους. Το επερχόμενο «ψαλίδι» στα πανεπιστήμια (σ.σ. αίτημα πολλών σχολών και τμημάτων που βουλιάζουν από φοιτητές λόγω κακών πρακτικών του παρελθόντος και με αδυναμία λειτουργίας λόγω της κρατικής υποχρηματοδότησης) πολύ πιθανόν να αναβληθεί μέχρι νεωτέρας. Κι αυτό γιατί το υπουργείο αντιμετωπίζει τα εξής δύο προβλήματα:

– Η ίδρυση του νέου πανεπιστημίου, με συγχώνευση των τμημάτων ΤΕΙ, οδηγεί στη δραστική μείωση των διαθέσιμων σχολών και τμημάτων. Από 40 σχολές με κατευθύνσεις στα ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά, το μηχανογραφικό του 2018 θα έχει ένα Ιδρυμα με πέντε σχολές και 26 τμήματα. Στόχος του υπουργείου είναι να διατηρήσει τον ίδιο, αν όχι αυξημένο ελαφρώς, αριθμό εισακτέων στο νέο Ίδρυμα (σ.σ. περίπου 5.000) ώστε να μη παρουσιαστούν τεράστιες αποκλίσεις στο συνολικό αριθμό εισακτέων, που κυμαίνεται στους 70.000 κάθε χρόνο.

– Τα τρία τελευταία χρόνια οι πολιτικές ηγεσίες του ΣΥΡΙΖΑ στο υπουργείο Παιδείας αντιμετώπιζαν τα ΤΕΙ ως δεξαμενή εισακτέων πολλαπλασιάζοντας κάθε χρόνο τις θέσεις, με στόχο τη συνολική αύξηση του αριθμού. Φέτος όμως δύο μεγάλα ΤΕΙ θα βρεθούν εκτός υπολογισμού, με αποτέλεσμα το υπουργείο Παιδείας να πρέπει να κάνει κοπτοραπτική και κυρίως προσθήκες και καθόλου μειώσεις, ώστε να του βγουν τα νούμερα στα περσινά επίπεδα.

– Στην πολιτική που ακολουθεί η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας «μια θέση στο πανεπιστήμιο για όσο το δυνατόν περισσότερους», αξίζει να προστεθεί και ο πενταπλασιασμός του ποσοστού εισαγωγής για τους υποψηφίους των ΕΠΑΛ. Πέρσι, για πρώτη φορά, οι υποψήφιοι των επαγγελματικών λυκείων βρήκαν δίοδο στα πανεπιστήμια με δυνατότητα εισαγωγής σε ποσοστό 1% επί του αριθμού εισακτέων (σ.σ. από 1 έως 4 θέσεις ανάλογα με τη σχολή ή το τμήμα). Τη δεύτερη χρονιά εφαρμογής, το ποσοστό αυτό πενταπλασιάζεται, εκτινάσσοντας τις διαθέσιμες θέσεις από 5 έως 20, ανάλογα και με τον αριθμό εισακτέων.

Το νέο ΑΕΙ σπρώχνει ψηλά τον πήχη

Ηδη αναλυτές και εκπαιδευτικοί έχουν αρχίσει να μιλάνε για νέα ανατροπή στις βάσεις, μιας και το τοπίο στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση αλλάζει άρδην.

-Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής: Τι κι αν η ακαδημαϊκή κοινότητα δεν το αποδέχεται, τα επαγγελματικά δικαιώματα δεν έχουν ούτε καν συζητηθεί για να κατοχυρωθούν και ο ακαδημαϊκός τίτλος ακόμα είναι στον αέρα. Η ανωτατοποίηση των δύο ΤΕΙ σε πανεπιστήμιο, ακόμα κι αν δεν έχει ψηφιστεί, έχει ήδη τραβήξει την προσοχή των υποψηφίων, οι οποίοι βλέπουν η Αθήνα να εμπλουτίζεται με ένα ακόμα πανεπιστήμιο. Αν και τα τμήματα των δύο ΤΕΙ διατηρούσαν ήδη υψηλές βάσεις, σύμφωνα με εκπαιδευτικούς, υπάρχουν αρκετά τμήματα που με την… πανεπιστημιοποίησή τους θα τραβήξουν ακόμα περισσότερο το ενδιαφέρον των εισακτέων και θα σπρώξουν τις βάσεις προς τα πάνω, όπως για παράδειγμα οι σχολές Πληροφορικής του νέου πανεπιστημίου.

– Σχολή Μηχανικών: Ερώτημα παραμένει τι θα γίνει με τις πολυτεχνικές σχολές. Ήδη το ΕΜΠ και το ΑΠΘ έχουν αντιδράσει στο να «μοιράζονται» το ίδιο όνομα (π.χ. τμήμα μηχανολόγων μηχανικών, ηλεκτρολόγων μηχανικών, ναυπηγών μηχανικών) με τα τμήματα του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής. Αν και τα επαγγελματικά δικαιώματα δεν θα είναι τα ίδια, πολύ πιθανόν οι υποψήφιοι που θα θέλουν να ενταχθούν σε πολυτεχνικές σχολές να εκτοξεύσουν σε επίπεδα Πολυτεχνείου τα τμήματα του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής., μιας και ο ακαδημαϊκός τίτλος, αν δεν υποκύψει το υπουργείο Παιδείας στις αντιδράσεις, θα είναι ο ίδιος. Είτε κάποιος έχει ολοκληρώσει το Πολυτεχνείο (πενταετείς σπουδές) είτε το Πανεπιστήμιο Δυτικής (τετραετείς σπουδές) θα αναγνωρίζεται ακαδημαϊκά ως πολιτικός μηχανικός, ναυπηγός, ηλεκτρολόγος μηχανικός.

Παιδαγωγικά Τμήματα: Εκτόξευση των βάσεων αναμένεται στα παιδαγωγικά φέτος. Πλέον η εισαγωγή στα τμήματα αυτά θα γίνεται απ’ όλα τα επιστημονικά πεδία χωρίς ειδικό μάθημα (Ιστορία για τους υποψηφίους θετικών επιστημών, μαθηματικά για τους υποψηφίους των ανθρωπιστικών σπουδών), το οποίο είχα «χαντακώσει» τους υποψηφίους (σ.σ. ενδεικτικά πέρσι το 90% είχε γράψει κάτω από τη βάση στην Ιστορία).

.eleftherostypos